妖怪大魔王・コバ法王の日記

NPO法人GRA代表、妖怪:小林が書く、オートバイや人生、社会や文化など、日頃思っている事です

MotoGP のスプリングレートは?/ What is the Spring Rate of MotoGP?

  
ちょっと面白い映像がありました。
これは、恐らく、MotoGP に参戦しているチームの、Yamaha M1のフロントスプリングを交換している様子です。

Here's an interesting video.
It shows a Yamaha M1 front spring being replaced, probably by a team competing in MotoGP.

     
そこで、レートがどの位のスプリングを使っているかを ’ラフ’ に計算してみました。
基準になるのが、ロレックスの腕時計 デイトナです。ケースの大きさが 40㎜ ですから、そこから、スプリングの 外径を 38㎜、線径を 5㎜、そして 有効巻き数を 19とすると 0.92 Kgf/mm になります。 仮に、有効巻き数や線径が多少違っていたとしても、レートは 1.0 Kgf/mm 付近になり、公道用市販車(SS車)とさほど変わらない事になります。
また、スプリングの外径 38㎜ や 線径 5 ㎜ も 公道用市販車、特に倒立サスペンションを採用している車慮でよく採用されている数値です。 
なお、画像からも明らかですが、レース現場で多用されるシングルレートのスプリングです。

So I did some 'rough' calculations to see what rate springs were being used.
The reference is a Rolex Daytona watch. The case size is 40 mm, so if the outside diameter of the spring is 38 mm, the wire diameter is 5 mm, and the effective number of turns is 19, the rate is 0.92 Kgf/mm. Even if the number of effective turns and wire diameter are slightly different, the rate will be around 1.0 Kgf/mm, which is not so different from that of a production motorcycles for public roads (Super Sport).
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The spring outer diameter of 38 mm and the wire diameter of 5 mm are also commonly used in road-use production motorcycles, especially those with inverted suspension. 
As you can see from the image, this is a single rate spring that is often used in racing.




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